In jurul anului 1890 , se naste in Europa , mai exact in Franta , miscarea Art Nouveau fara de care nu ar fi existat Art Deco . Ambele au in comun lupta impotriva rigiditatii artistice clasice , raspandirea stilului nu doar asupra artelor vizuale clasice , pictura si sculptura , ci si asupra decoratiunilor interioare , asupra oricarui design de obiect utilitar , inclusiv asupra urbanismului localitatilor. Nici una nu a reusit sa impiedice eclectismul , dar ambele au impus reguli. Amandoua au luptat contra uniformizarii utilitare generate de industrializare , au incercat sa compenseze reducerea continua a mestesugarilor individuali dar in acelasi timp au inceput un proces de adaptare la industrializare , prin folosirea unor materiale noi in scopuri artistice.
Specifice Art Nouveau au fost : liniile serpuitoare,fluide ;temele florale ,organice , naturale ; spiritul holistic ; libertatea neingradita de simetrie; incarcatura mare de ormamente in armonie;coloritul pal, cu contraste scazute intre culori. Art Nouveau sugera gratie,armonie,liniste, fragilitate .
Art Deco , ca orice stil nou , s a revoltat impotriva stilului anterior , organicul a fost inlocuit de rational , temele din natura au fost inlocuite de teme geometrice , liniile au devenit lungi si drepte , fluiditatea a fost rupta de linii in zigzag , de V-uri,unghiuri ascutite. Coloritul a devenit predominat saturat , culorile pale nu au disparut dar au fost insotite intotdeauna de contraste puternice . Au aparut reguli , reapar simetria si sabloanele repetitive, cenzurate de o geometrie impecabila. Datorita noilor materiale aparute : crom, nichel si bachelita ,au aparut suprafetele lucioase , stralucitoare, negre , aurii sau argintii. Noul stil sugera opulenta ( fara a fi un stil incarcat) , incredere si siguranta , aspiratie catre un viitor mai bun.
Stilul art deco se regaseste in fiecare element al lui AGFA BILLY 0 ( Speedex 0 in America) . liniile paralele strabat boby-ul , elemente cromate , romburile si V urile Art deco , contrastul negru -auriu pe laterale , pe panoul lentilei. Una din cele mai bune camere folding construite , dimensiuni mici , foarte eleganta ,carateristici tehnice de exceptie pentru aceea perioada , lentile de calitate ( mai ales Solinar).
. Rolleicord I ’Tapeten’ produs in 1933 de Franke & Heidecke (viitorul Rollei), este un exemplar clasic de ART DECO timpuriu , folosirea de materiale noi , in acest caz nichel , clasicul contrast negru – auriu , fonturi art deco , pattern-uri geometrice regulate. A fost primul model din seria de 40 ani a Rolleicord si fost produs in 32,508 exemplare.
O nota interesanta si curioasa , este ca denumirea cunoscuta , ” ART DECO” , a stilului a fost folosita pentru prima oara in anii 1960 , desi sintagma ” Arta decorativa” a fost folosita de la sfarsitul secolului 19 si in 1925 a avut loc la Paris o expozitie denumita „Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes” . Unul dintre cele mai recognoscibile stiluri artistice a fost botezat foarte tarziu sau poate de abia atunci a fost recunoscut ca stil autentic (erau voci printre artisti care foloseau sintagma „Art deco” la modul peiorativ) .Art Deco a fost primul stil care s a impus la nivel mondial , in SUA, Europa , Rusia ( a avut un rol important ), Japonia.
Kodak six-20 ,prima versiune, este un model faimos pentru designul sau Art Deco timpuriu . Placa obturatorului este octogonală cu model decorativ cromat și emailat negru, precum și cu rosu lucios. Laterale sunt cromate și ornamentate cu linii si romb ,in culori contranstante : negru-auriu. Bratele sunt atent desenate si aurite.
Datorita evenimentelor extreme aparute dupa aparita Art Deco in 1910 , un razboi mondial urmat de o recesiune puternica , miscare Art Deco a fost nevoita sa se reinventeze pentru a se adapta , a pierdut din trufie ,dar si a pastrat eleganta.A disparut ca miscare internationala la sfarsitul anilor 1930 , dar stilul in sine este prezent si astazi , mai ales la decoratiunile interioare luxoase, dar nu numai.
Urmatorul aparat este umitor prin frumusetea lui , produs de Ebner Albert intre 1934-1935 , este o capodopera de design , apartine periodei tarzii a Art Deco , cunoscuta ca „streamline moderne” . A stat la baza conceptiei aparatelor franceze Pontiac Bakélite si Gallus Bakélite.
Mai jos avem Purma Special , o cameră complet neobișnuită realizată aproape în întregime din bachelita, In afară de lentila de sticlă, optica din plastic al vizorului și mecanismele de declanșare care sunt din metal . Obturatorul este armat folosind o pârghie în formă de picatura , pe marginea superioară, deasupra lentilei. Unica este metoda de alegere a vitezei de declansare a shutterului si a luminozitatii , nu exista comutator , selectia se face prin pozitia in care este tinuta camera : orizontală oferă viteză medie; verticală cu butonul de înfășurare în jos viteza lenta ;verticală, butonul sus, rapid.
Camera s a produs 15 ani si este o camera emblematica a stilului ART DECO.
Referitor la aparatele de fotografiat , elementele de design ART DECO se regasesc mult dupa perioada stabilita ca fiind sub influenta acestei miscari , deoarece stilul ART DECO se potriveste cu constructia camerelor si faptului ca multi proiectanti si au reluat dupa razboi ideile concepute inainte de 1939 .
mai jos , o noua capodepera de design britanic , Agilux Agiflash, cu evidente trasaturi Art deco clasic si Streamlined Moderne , dar si cu tuseuri Art Noveau , aparatul este ” stramb” pe toate cele 3 axe .
Bencini Comet S este o cameră frumoasă, extrem de simplă, realizată dintr o singură turnare din aluminiu și lustruită mai apoi. Elementele Art Deco , cum sunt canelurile de pe obiectiv si cupola vizorului abrupt sculptata , dau o prestanta deosebita unui aparat ieftin.
Penti un aparat elegant , pentru doamne si domnisoare, proiectat de Welta si produs de firma Zeiss Ikon la sfarsitul anilor 50 , cu accente Streamlined Moderne si Art Deco initiale .
Gerlach (Nixon) Trixette II (sau nixette) din 1955 , un design unic , curat , cu body turnat din aluminiu si cu un sistem burduf original in toate aspectele , impaturire si ejectare.
Elemente art deco se regasesc si in una din variantele aparatului romanesc Optior din 1960.
Un aparat in stil art deco neinspirat , din 1967 , din Germania de Est , Zeiss Ikon VEB: Pentacon Elektra 2 , asocierea art deco cu materiale care sau senzatia de ieftin este o greseala . A fost si cazul aparatului Tammy fabricat in Hong Kong.
In 1966 apare ICAREX 35 , pe care eu il consider cel mai frumos SLR construit vreodata , un design foarte atent si la body si la toate lentilele construite pentru montura proprietara . Elemente art deco sunt prezente si sunt evidente , iar asociate cu materialele de mare calitate folosite duc la o infatisare perfecta .
Pentru acest articol m am documentat in special de pe http://www.artdecocameras.com/ unde puteti gasi cele mai complete informatii despre aparatele cu design art deco si in ce masura ele respecta linia art deco .