Agfa a avut o evolutie asemanatoare , mai redusa ca amplitudine , cu a giganticului Kodak . Ambele au inceput productia fotografica cu consumabile , respectiv filme , ambele au produs aparate pentru toate tipurile de consumatori , amatori sau profesionisti , saraci sau mai instariti. Din portofoliul Agfa fac parte aparate foarte simple si aparate extrem de complexe . Ambele au inregistrat vanzari in 3 secole : XIX, XX, XXI . Ambele au inovat ! . Ambele erau maestre in marketing si publicitate . Amadoua au avut o expansiune mondiala chiar de la inceputuri , prin crearea sau achizitionarea de fabrici in alte tari . De ex : daca Kodak a preluat fabrica Nagel din Germania , Agfa a preluat firma Ansco din America. Kodak a facut fabrici in UK, Franta, Germania,Australia etc ; Agfa in SUA ,Uk,India, Portugalia, Brazilia,Belgia etc .Chiar si falimentul lor este asemanator , niciuna nu a reusit sa construiasca un SLR care sa lupte cu SLR urile japoneze si ambele au tratat cu neglijenta aparatele foto cu senzor digital, tinand cu dintii de vanzarea filmelor foto.
Agfa a fost fondată în 1867 în Germania, sub numele de Aktien-Gesellschaft für Anilin-Fabrikation,, initial doar o fabrica pentru producerea de coloranti, pigmenti si vopsele . Compania a fost fondată de Paul Mendelssohn Bartholdy, membru al cunoscutei familiei Mendelssohn.

În 1909 a produs primul său rollfilm : AgfaPhoto . Primul Agfacolor, introdus în 1932, a fost o versiune transpusa pe film a Agfa -Farbenplatte (placa), un produs similar cu Autochrome Lumiere . La sfârșitul anului 1936, Agfa a introdus Agfacolor Neu , o peliculă color inovativa , superioara Kodachrome , care se folosește și astăzi. Timp de câteva decenii, AGFA a deținut mai mult de 10% din cota de piață mondiala în cele mai importante categorii de produse consumabile pentru fotografie si imagistica .

În 1925, AGFA a fost una dintre companiile care s-au unit pentru a forma IG Farben, o corporație in domeniul produselor chimice , fotografice și industriilor adiacente. Ca urmare a fuziunii , AGFA a obținut conducerea fabricii de aparate foto Rietzschel din Munchen . Din acel moment toate produsele Rietzschel au fost marcate cu rombul AGFA . Multe dintre modelele Rietzschel au fost pastrate in productie , iar în 1926 a fost introdusă prima cameră originala AGFA, ” Standard”, in versiunea cu placă/film, cât și de rollfim. Din anul urmator denumirea Rietzschel dispare definitiv.

În 1928, divizia americană a AGFA a intrat într-o fuziune cu compania ANSCO din Binghamton, New York. Astfel camerele AGFA au ajuns sa fie comecializate in SUA prin reteaua de distributie Ansco , sub denumirea ANSCO sau ANSCO AGFA , facand concurenta directa firmei Kodak , mai ales in segmentul camerelor ieftine si cu pret mediu.


Alaturi de AGFA Box England No. 1 care avea suprafata acoperita de piele sintetica in loc de vopsea neagra , No 2 a fost prima camera BOX produsa de AGFA , a fost produsa in UK si tot acolo lansata . Pentru a testa piata ,o versiune a acestei camere a fost oferită ca un cadou în cadrul unei campanii de publicitate comercială de către ziarul Daily Herald.

Agfa a avut o idee geniala pentru o promova noul Box 44. Monedele germane erau stantate cu un marcaj,cu o litera , care indica locul productiei. Clienților li s-a propus să colecteze patru monede unice de 1 marcă cu literele „A”, „G”, „F” și „A”. Cu acestea ei puteau obtine , la ofertă specială , de la Agfa , noul Box 44. Desi Box 44 era un box simplu , patru mărci era un preț sub cel de productie . Camera a fost poreclită „Preisbox” (Prize, premiu). Pierderea pe care Agfa a avut-o prin vânzarea camerelor atât de ieftin a fost mai mult decât compensată cu următoarele vânzări de role de film Agfa 120 .

Agfa Clack este o camera box basic , foarte usor de folosit si ieftina .Aproximativ 1,65 milioane au fost vandute , mai mult decât toate celelalte modele de camere box AGFA insumate.





Agfa Karat este o serie de camere de 35 mm pliabile . Două serii distincte pot fi observate, mai întâi din 1936 până la izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial și una din 1946 până la mijlocul anilor 1950. Aceste camere utilizează un sistem de cartușe de film brevetat, până în 1948, când Karat 36 a început să utilizeze caseta standard de film de 35 mm. Versiunile de 35 mm au fost vândute si în SUA , ca Ansco Karomat. Karat a fost raspunsul Agfa la Kodak Retina.



Cel de al doilea război mondial a fost nefast pentru Agfa , fabricile au suferit daune semnificative și a fost obligata să se reinventeze în epoca postbelică. Corporatia Ig Farben este dizolvata datorita implicarii in razboi prin producere substantelor chimice utilizate de nazisti. Agfa is recapata autonomia. In SUA , fuziunea creata cu ANSCO este preluata de statul american (1939), apoi dizolvata (1943) , deoarece AGFA era considerata un dusman .

Seria de modele ISOLETTE (mai denumita si Isorette, jsorette,Jsolette) a fost probabil cea mai de succes serie AGFA . Au fost 7 modele care s au produs intre anii 1938 si 1960, cel mai avansat model fiind Super Isolette , un rangefinder cuplat) . Isolette sunt toate camere pliabile pe orizontala care folosesc film de 120 fac imagini 6 × 6 (6-pe 6 centimetru), cu excepția câtorva care sunt convertibile cu ajutorul unei masti pentru a lua și imagini de 6 pe 4,5 centimetri.

Două serii distincte pot fi observate, mai întâi din 1938 până la izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial și una din 1945 până la 1960.



Silette a fost o serie de camere pentru film 35 mm cu corp metalic rigid , cu peste 30 de modificări ale specificatiilor , incepand de la primul Silette (Type 1) care a apărut în 1953, la Silette LK Sensor, care a fost ultimul model, datând din 1973.





În 1959-1960 AGFA a produs modelul Optima, prima cameră pentru film 35 mm cu expunere automată. Au urmat modelele Optima I, II, III, Selecta cu si fara rangfinder , iar numele a fost continuat cu gama Optima Sensor, mai compactă si usoara decât Optima initial . Au fost si modele pentru cartuse Rapid 35 ,aceastea avand adaugate in denumire sintagma”Rapid”



Comun tuturor camerelor Optima Sensor sunt butonul inovativ de declanșare , mare si rosu ,care nu are reculul obisnuit , și vizorul marit cu marcaje de control al efectului de paralaxa care aparea la subiecți apropiați.






Flexilette (mai denumit si Agfa Reflex ) este o cameră TLR unică pentru film de 35 mm, produsă de Agfa in 1960 si 1961. Corpul era asemănător cu o cameră convențională de 35 mm plus o extra lentila deasupra careia este pus un viewfinder Waist Level.


AGFA Selectronic SLR este de fapt un produs Chinon .Diferențele dintre aceste camere și originalele lor Chinon au fost butonul de declansare tip AGFA și un design mai modern oferit de Schlaghck & Schultes

Am utilizat pentru acest post informatii de pe : wikipedia.org , camera-wiki.org , collectiblend.com